Guru Penyayang(Bahagian 2)

Author: Kelab Guru SMKRS // Category:
PENENTUAN TAHAP INDEKS PERSEPSI MURID (IPM) TERHADAP GURU PENYAYANG

1.            Pengukuran IPM akan menentukan perubahan persepsi murid terhadap sikap penyayang guru-guru mereka. Ia dilaksanakan menerusi instrumen soal selidik (15 item) yang dijawab murid mencakupi persoalan nilai Penyayang yang diamalkan guru. Interprestasi akan dibuat berdasarkan;

1.1         pernyataan persepsi menerusi skala Likert iaitu Sangat Tidak Setuju (1 mata), Tidak Setuju (2 mata), Setuju (3 mata) dan Sangat Setuju (4 mata);

1.2         di mana mata tersebut akan dijumlahkan dalam bentuk skor dan intepretasi piawaiannya adalah;

BIL.

SKOR

INDEKS PERSEPSI MURID
1

1 - 29

GURU TIDAK PENYAYANG
2

30 - 44

GURU KURANG PENYAYANG
3

45 - 60

GURU PENYAYANG













1.3         sementara pengukuran terhadap keseluruhan guru di sesebuah sekolah dalam menentukan peningkatan atau penurunan IPM adalah berdasarkan jumlah dan peratus murid yang membuat persepsi. Tafsirannya adalah sekiranya 80% hingga 100% jumlah murid (daripada responden) yang memberikan skor 45 hingga 60 mata, maka tahap GP di sekolah berkenaan tercapai.


BIL.

PERATUS JAWAPAN MURID (RESPONDEN) YANG BERI SKOR 45 – 60 MATA
TAHAP INDEKS PERSEPSI
GP SEKOLAH
1

1 – 49%

GURU TIDAK PENYAYANG
2

50 – 79%

GURU KURANG PENYAYANG
3

80 – 100%

GURU PENYAYANG


PENGKELASAN DAPATAN PERSEPSI

2.            Soal selidik ini mengandungi 15 item yang berfokus kepada pengamalan nilai 9P5K. Soalan-soalan berkenaan adalah merujuk kepada pengkelasan kuantitatif  berhubung  persepsi murid terhadap guru mereka.

ITEM
PERNYATAAN
PENGKELASAN PERSEPSI
1
Saya sering diberi perhatian oleh guru
Persepsi murid berhubung dengan guru sentiasa mengambil berat dan penyayang kepada mereka dengan cara yang menawan hati murid.

2

Saya sering dilayan dengan baik oleh guru

Persepsi murid bahawa guru menerima semua murid dengan hati yang terbuka tanpa prasangka.

3
Salam/sapaan saya sering dijawab oleh guru
Persepsi  murid terhadap guru yang mengamalkan  budaya hormat menghormati antara satu sama lain.

4
Saya selalu dipuji oleh guru
Persepsi murid bahawa guru mengiktiraf pencapaian mereka.

5
Saya sering disapa oleh guru
Persepsi murid mengenai kepekaan guru dan mengambil berat terhadap kesulitan, musibah dan permasalahan murid.
6
Pendapat saya sering didengar/diterima oleh guru
Persepsi murid tentang guru sentiasa berbaik sangka, bertolak ansur, mengelakkan perselisihan faham dan pertelingkahan.

7
Kehadiran saya di sekolah dialu-alukan oleh guru
Persepsi murid tentang guru yang merasakan bahawa kehadiran mereka di sekolah adalah penting dan dihargai.

8
Saya sering menerima ucapan sempena hari perayaan yang saya raikan.
Pandangan murid bahawa guru mengenepikan perasaan ethnocentric dalam kalangan warga sekolah

9
Saya sering dilayan seperti anak sendiri
Persepsi  murid bahawa semua warga sekolah adalah bersaudara.

10
Saya sering menerima ucapan hari lahir daripada guru
Persepsi murid bahawa guru mengingati dan menghargai kelahiran dan kewujudan mereka

11
Saya selalu menerima senyuman daripada guru
Persepsi murid berhubung guru yang mudah didampingi dan diterima

12
Kejayaan saya sering dihargai oleh guru
Persepsi murid bahawa kejayaan mereka adalah kejayaan sekolah

13
Saya suka cara guru mengajar
Persepsi murid mengenai guru sentiasa gembira dan senang hati semasa berada di kelas/sekolah.

14
Guru saya sentiasa sabar melayan tingkah laku / kerenah murid.
Persepsi murid berhubung guru yang memiliki daya ketahanan yang tinggi dan tabah melayan karenah murid


15
Saya sangat seronok semasa berada di sekolah
Persepsi murid mengenai guru sentiasa bersikap positif dan tidak menakutkan semasa berada di sekolah

0 Responses to "Guru Penyayang(Bahagian 2)"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...